W roku szkolnym 2024/2025 w Szkole Podstawowej nr 8 im. Karola Wojtyły w Sosnowcu kontynuowano działania w ramach ogólnopolskiego programu „Laboratoria Przyszłości”, którego celem jest rozwijanie kompetencji przyszłości – w szczególności kreatywności, współpracy, logicznego myślenia oraz samodzielnego eksperymentowania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

W naszej szkole zrealizowano szereg ciekawych i angażujących inicjatyw dydaktycznych z użyciem sprzętu zakupionego w ramach projektu:

1. Zajęcia z technologii i druku 3D

W klasie 7c odbył się cykl zajęć pt. „Magiczne wydruki na drukarce 3D”, podczas których uczniowie poznali zasady działania drukarki 3D oraz samodzielnie zaprojektowali i wydrukowali proste modele przestrzenne. Zajęcia te rozwijały kreatywność, zdolności projektowe i techniczne.

2. Zajęcia kreatywne w klasie 4a – „Kształtuję kreatywność”

Uczniowie klasy 4a uczestniczyli w warsztatach rozwijających kreatywność, podczas których wykonywali:

    tęczę w probówce – doświadczenie pokazujące rozdzielanie cieczy o różnej gęstości i barwie,
    obrazy z kolorowych soli w probówkach – łączące plastykę i elementy chemii,
    farbowanie kwiatów – doświadczenie botaniczne ukazujące proces transportu wody w roślinie.

Zajęcia te łączyły elementy nauki, sztuki i zabawy, a jednocześnie pozwalały uczniom pracować metodą eksperymentu.

3. Zajęcia laboratoryjne z chemii w klasach 7

W klasach siódmych przeprowadzono szereg zajęć laboratoryjnych z chemii, m.in.:

    „Rozdzielanie mieszanin” – praktyczne poznanie metod separacji składników mieszanin,
    „Badanie pH z użyciem wskaźników pH” – nauka korzystania z papierków wskaźnikowych i roztworów wskaźnikowych,
    „Właściwości tlenków i wodorotlenków” – badanie reakcji chemicznych oraz ich efektów wizualnych.

4. Zajęcia z biologii

Uczniowie klas 7 uczestniczyli także w zajęciach z mikroskopowania, podczas których poznawali budowę komórek roślinnych i zwierzęcych oraz uczyli się pracy z mikroskopem.

Dodatkowo, w ramach rozwijania uzdolnień biologicznych odbywały się zajęcia dla chętnych uczniów, w których wykorzystywano mikroskopy zakupione z programu „Laboratoria Przyszłości”.

5. Sprzęt multimedialny na akademiach szkolnych

Podczas wszystkich akademii i uroczystości szkolnych korzystano z profesjonalnego sprzętu nagłaśniającego zakupionego w ramach programu. Dzięki temu wydarzenia miały wysoki standard techniczny i były lepiej odbierane przez społeczność szkolną.

Ponadto wykonywano dokumentację fotograficzną przy użyciu aparatu fotograficznego sfinansowanego z programu, co pozwoliło na archiwizowanie i prezentowanie działalności szkoły w atrakcyjny sposób.

6. Zajęcia kółka dziewiarsko-krawieckiego

W II okresie roku szkolnego 2024/2025, w ramach zajęć kółka dziewiarsko-krawieckiego, uczennice korzystały z deski do prasowania oraz nowoczesnego żelazka zakupionych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

Sprzęt ten stanowi niezbędne wyposażenie każdej początkującej krawcowej – każde uszyte ściegiem stebnowym połączenie materiałów wymagało dokładnego rozprasowania. Żelazko jest nowoczesne, bezpieczne w użyciu i intuicyjne w obsłudze, zarówno dla starszych, jak i młodszych uczestniczek zajęć. Dzięki temu uczennice miały możliwość nie tylko doskonalenia technik szycia, ale również poznania zasad profesjonalnego wykończenia odzieży.

Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii i sprzętu zakupionego z programu „Laboratoria Przyszłości”, uczniowie naszej szkoły mieli możliwość rozwijania kompetencji praktycznych, kreatywności oraz zainteresowań naukowych w sposób aktywny i angażujący. Program znacząco podniósł jakość zajęć edukacyjnych i uatrakcyjnił codzienne życie szkolne.

#LaboratoriumPrzyszłości